ТОП-5 книг для роботи з дітьми-аутистами та людьми з РАС

За статистикою кожна сота дитина в Україні має розлади аутистичного спектру. Це більше 6 тис. дітей з діагнозом “аутизм”. У США подібний розлад діагностують одній дитині із 68 дітей. Це 1,5% дітей Америки від 8 років. Які методичні посібники варті уваги, написані практиками з досвідом роботи з дітьми-аутистами?

1) Нурієва Л.Г. Розвиток мовлення у аутичних дітей у двох частинах.

Комплект складається з методичної розробки та карток, що допомагають у роботі з дітьми-аутистами, які не говорять. Методика також підходить для розвитку мовлення у дітей з сенсорною та моторною алалією і для занять вдома.

Книга витримала 9 (!) видань. Велика увага надається створенню мотивації до спілкування.

Чим корисна книга? На сторінках описані не тільки прийоми роботи над розширенням фраз, навчання читанню (по складах та глобальному), а й наводяться приклади діалогів, тем, занять (в кінці методики їх 15), історії конкретних дітей. Одна з глав, присвячена роботи з дітьми 2-3 років.

Нурієва звертає увагу на наочний матеріал, дотики, артикуляцію, запахи та участь мами аутиста у процесі навчання та організація робочого місця.

Заслуговують увагу техніки формування структури простого речення. У книзі багато зручних таблиць, у яких зібрані команди, відповідність букви і жесту; дії, спрямовані на розуміння команд дитиною та ін.

Картки комплекту на цупкому картоні з посиланням до відповідної сторінки методики. Їх можна використовувати під час занять з дітьми-аутистами.

2) Олена Янушко. Ігри з аутичною дитиною//Встановлення контакту, способи взаємодії, розвиток мови, психотерапія

Ще одна книга російського практика з малюнками автора. Янушко описує проблематику людей з аутизмом: їх залежність від інших людей у соціальному плані, невміння регулювати власну поведінку та орієнтуватися у просторі і часі без спеціальних візуальних підказок. Автор розвінчує міфи, які поширюються у медіа щодо таких людей про їх геніальність та звертає увагу на підготовку спеціалістів для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.

Янушко описує види ігрової діяльності, які можна використовувати під час навчання аутичної дитини. У посібнику зібрано види стереотипних, сенсорних, терапевтичних, спільних ігор та методи психодрами.

Корисність рекомендацій ще у тому, що автор звертає увагу на важливість освоєння побутових ритуалів, режиму дня, озвучування щоденних дій та акцент уваги на їх послідовності. Цей посібник написаний зрозумілою мовою і може використовуватися батьками дитини-аутиста. У кінці є словник термінів, тексти віршів та пісень (рос.мовою) та список літератури.

Структура книги — 5 глав за такими темами: синдром раннього дитячого аутизму, організація життя аутичної дитини, ігрова діяльність аутичної дитини, організація взаємодії педагога, психолога та батьків.

3) Роберт Шрамм. Дитячий аутизм та АВА

АВА — це терапія, основана на методах прикладного аналіза поведінки.

Автор називає АВА-терапію мовою аутизму. Роберт Шрамм — сертифікований спеціаліст в області АВА. У посібнику безліч технік та методик, спрямованих на покращення поведінки дитини незалежно від ступеню тяжкості порушення.

У методиці описані основні сходинки формування навчального контролю, а також способи реакції на маніпулятивну поведінку аутиста — привертання уваги, ухиляння від виконання інструкції, самостимуляція (самозбудження). Шрамм описує історії дітей, з якими йому доводилось працювати — від запиту батьків щодо проблемної поведінки, до отримання адекватної поведінки за допомогою стимулів спеціаліста.

Описуючи інструменти (принципи АВА та техніки V/B), які допомагають корегувати поведінку дитини, Шрамм згадує інтонацію голосу — при цьому командному тону надається 25% усіх звернень до дитини. Спеціаліст акцентує на тому, щоважливо встановити контакт з дитиною аутистом та взяти під свій контроль усі предмети, які хоче отримувати вихованець. Шрамм наполегливо рекомендує у спілкуванні з аутистом використовувати 75% звернень у розповідальному тоні. Іншими словами, 15 секунд на інструктаж, 45 секунд на повідомлення та підкріплення.

Шрамм зауважує, що дитина захоче навчатися, коли дорослий оволодіє цими техніками у повній мірі.

АВА — це єдина дисципліна у світі, яка вчить людей тому, як змінювати поведінку в роботі над навичками та у виборі правильних моделей поведінки.

4) Р. Маккдональд, С. Лангер. Розрізняємо та співставляємо

Навчання дітей з РАС базовим навичкам дискримінації на основі прикладного аналізу поведінки//Керівництво для поведінкових аналітиків та батьків, знайомих з основами АВА

Основу цього комплексного керівництва складає програма послідовного навчання — а це результат 30-річних наукових спостережень, учасниками яких стали автори посібника. Макдональд та Лангер — ліцензійовані психолог та педагог, які ефективно допомагали дітям з особливостями інтелектуального розвитку, у тому числі з розладами аутичного спектру.

11 глав книги присвячені тому, як навчити дитину вміти розрізняти та співставляти предмети — основа життєвої навички, яка допомагає у прийнятті рішень щоденно. Автори приділяють увагу блочному навчанню, стимулам та процедурам підказок. У книзі додається чотири типові бланки даних для спостереження оволодінням учбових навичок та словник термінів. Цікавий ілюстративний матеріал: є фото з занять, приклади навчаоьного матеріалу, який можна використовувати у роботі, таблиці спостережень, на які може опиратися спеціаліст, покрокові інструкції з фото, як саме допомогти дитині оволодіти тими чи іншим навичками.

Спеціалісти звертають увагу, що немає дітей-аутистів, які не підлягяють навчанню, а є проблема вибору набору інструментів, які спрацьовують або не спрацьовують під час занять. Які саме підводні камені можуть бути у роботІ? На що звертати увагу, надаючи підказки або підкріплення дитині? Які стимули мають бути? - на всі ці та інші питання спеціалісти знайдуть відповіді у детальному керівництві Макдональд та Лангер.

5) Костін А. Допомога у соціальній адаптації підліткам та молодим людям з розладами аутичного спектру.

Ця книга присвячена роботі з підлітками та дорослими людьми з РАС. Особливість її в тому, що це досвід російського педагога, який працював також з групами людей з РАС.

Детально розглядається, яка існує динаміка розвитку людини з РАС, кризи та принципи допомоги.

Окремі глави присвячені таким методам корекції, як бесіда, ведення особистого щоденника, спільне читання художньої літератури.

У кінці посібника є 5 додатків: опитувальник “Сформованість соціальних знань та навичок”, почуття людини та їх прояв, чим відрізняється поведінка дорослої людини та дитини, приклад сімейного бюджету. Великим плюсом цього видання, на відміну від перекладних, є перелік книг та статей російських авторів, а також електронні публікації.

У монографії наводяться цитати з щоденників дорослих людей з РАС, які допомагають краще зрозуміти поведінку таких людей.

Костін пише: “Практично для усіх людей з РАС характерна низька стресостійкість, недостатність самоконтролю та вольової саморегуляції емоційного стану. Тобто будь-які несподіванки, різкі зміни, збій плану — це в цілому нелегкі та потенційно стресогенні для них ситуації. Стан хронічної тривожності, постійної готовності до тривоги дуже характерно для багатьох аутичних людей”.

У книзі представлені методи, які дали найбільший результат у роботі з підлітками та дорослими людьми з РАС.

О.Гунько

Кiлькiсть переглядiв: 788

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.